Financieel overzicht van de meest succesrijke Europese voetbalclubs

Het gerenommeerde consultancybureau Deloitte publiceerde begin 2015 haar jaarlijkse ‘Deloitte Football Money League’. Dit rapport geeft een globaal overzicht betreffende de financiële toestand, gebaseerd op de jaarlijkse omzet, van de succesvolste Europese voetbalploegen. De onderzoekers houden rekening met drie criteria alvorens een rankschikking op financiële sterkte uit te spreken, namelijk de ticketverkoop, de tv-rechten en andere commerciële bronnen. Real Madrid staat reeds tien jaar op rij gekroond als financieel daadkrachtigste voetbalploeg, aldus het onderzoek. deSportonoom zocht het graag voor u uit en kwam terug met volgend overzicht.

Algemene tendens

Afgelopen voetbalseizoen lag het percentage van de inkomsten op basis van de ticketverkoop in verhouding tot de totale omzet historisch laag. Slechts twee van de geselecteerde 20 ploegen zagen een stijging in het percentage van de ticketverkoop, vier bemerkten eerder een constante en de overige veertien ploegen kregen te maken met een daling in het percentage ticketverkoop. Een opmerkelijke trend is dat voetbalclubs steeds meer omzet behalen ten gevolge van andere inkomsten dan ticketverkoop. In het seizoen 2004-2005 was de ticketverkoop goed voor één derde van de totale omzet, terwijl het voorbije seizoen slechts 20% van de totale omzet uit de ticketverkoop afkomstig was.

Het business model van de voetbalindustrie is zienderogen aan het veranderen. Sterke commerciële bronnen blijken ontegensprekelijk de sleutel tot financieel succes te zijn. Wat houden ze in feite in, die andere inkomsten uit commerciële bronnen? Hoofdzakelijk sponsorcontracten, merchandising inkomsten (bv. de verkoop van voetbalshirts, gadgets, etc.) en opbrengsten ten gevolge van tv-contracten zijn een niet te onderschatten financiële bron geworden voor iedere professionele voetbalclub.

Ten eerste, clubs die hoog scoren in de Money League-rankschikking zagen in de voorbije jaren veel gelden binnenstromen door tv-rechten, zowel door binnenlandse (bijvoorbeeld de Premier League) als buitenlandse (bijvoorbeeld de Champions League) contracten. Ten tweede zorgen sponsoren voor een royale kapitaalinjectie. Multinationals, zoals Fly Emirates en Bwin, lopen op die manier zelf al jaren in de kijker op het hoogste toneel, maar bieden voetbalclubs tevens een enorme financiële boost. Ten derde is de verkoop van voetbaluitrustingen en andere gadgets een belangrijk onderdeel in de marketingstrategie. Buiten de zoektocht naar meer populariteit draagt de verkoop van voetbalgadgets over de hele wereld uiteraard ook bij tot de stijging in de omzet.

Algemeen sluiten de top-20 rijkste voetbalclubs af op een gezamenlijke jaarlijkse omzet van 6,2 miljard euro voor het voorbije voetbalseizoen 2013/2014. Een stijging van 14 procent ten opzichte van het voorgaande seizoen. De meeste vooraanstaande voetbalcompetitie volgens de ‘Football Money League’ is ongetwijfeld de Premier League. De Engelse voetbalcompetitie telt maar liefst acht ploegen in de top-20 en zelfs al haar 20 ploegen in de top-40 van het Europese voetbal. De wereldwijde populariteit voor het Engelse voetbal draagt ertoe bij dat er aanzienlijke tv-contracten kunnen worden afgesloten. De dominantie van het Engelse voetbal, in termen van financiële slagkracht, zal zich in de komende jaren wellicht verderzetten.

Financieel en sportief hand in hand

La Décima, de tiende. Real Madrid sloot jaargang 2014 af als beker- én Champions League-winnaar. Deze laatste trofee werd maar liefst voor de tiende keer gewonnen. Een sportief unicum. En alsof dat nog niet voldoende is, staat Real Madrid reeds voor de tiende keer als eerste gerangschikt in de ‘Football Money League’. Doble Décima!

550 miljoen euro was hun totale omzet in het afgelopen voetbalseizoen, afgerond 38 miljoen meer als eerste achtervolger Manchester United en 72 miljoen euro meer als derde in de stand, Bayern München. Als eerste voetbalclub bereikte Real Madrid de drempel van 200 miljoen euro aan jaarlijkse tv-gelden. Nochtans, de tv-contracten in de Premier League liggen beduidend hoger, maar het onevenwicht is groter in de Primera Division. Athlético Madrid, bijvoorbeeld, streek minder dan de helft op aan tv-gelden, hoewel ze La Liga ‘2013-2014 wonnen en nipt van hun stadsrivaal verloren in de finale van de UEFA Champions League.

Bayern München staat als Duitse grootmacht al enkele jaren in de top geclassificeerd. In de voorbije seizoenen werd Bayern zowel qua sportieve als financiële successen steeds een groter voorbeeld. In die mate dat ze zelfs een kantoor hebben geopend in New York om wereldwijde roem te vergaren. Barcelona daarentegen, voor het eerst sinds 2007-2008 zonder grootse trofeeën, zag haar opbrengsten stagneren en moet hopen op enkele klinkende commerciële overeenkomsten om terug op het podium in de Money League te verschijnen. Sportief gaat het deze grootmacht daarentegen wel al enkele jaren voor de wind, met een finaleplaats in de Champions League en de Copa del Rey en een 23ste landstitel tot gevolg.

Voor Italiaanse voetbalclubs ziet de toekomst er zowaar rampzaliger uit. De voorbije seizoenen verloren ze steeds meer voet op Europese voetbalgrond. Sportief én financieel. Al maken de recente positieve uitzonderingen van Juventus in de UEFA Champions League alsook Napoli en Fiorentina in de Europa League het financiële plaatje natuurlijk ook weer relatief. In de Franse Ligue 1 staat sinds kort ook Paris Saint-Germain aan de poort van de Europese top te dringen. Financieel sluiten zij de top-5 af met een omzet van circa 475 miljoen euro, voornamelijk uit sponsorcontracten en merchandising inkomsten door wereldwijde gadget-verkoop.

En verder?

Het was de voorbije decennia al duidelijk geworden in de grote Europese voetbalcompetities. Waar geld is, is succes. En waar succes is, blijft het geld toekomen. Schulden maken hoort daar alvast bij, zo luidt het credo van meerdere voetbalbestuurders. Een belangrijke bedenking bij het lezen van de ‘Football Money League’ is ongetwijfeld het feit dat er enkel wordt gekeken naar omzet, terwijl andere financiële kernbegrippen zoals kosten en schulden niet mee worden inbegrepen in het onderzoek. Een inzicht in deze begrippen én de Financial Fairplay-Code dringt zich op. deSportonoom komt hier binnenkort zeker en vast op terug.

Bron

Deloitte Football Money League 2015


Gerelateerde items


Reacties