De NBA als economische grootheid met groeimarge

Ook al eens gedroomd om uitgeroepen te worden tot Most Valuable Player (MVP) in een Amerikaanse basketbalfinale? Het zal u, buiten ongekend veel roem, ook een aardige dollar opleveren. Zodus trok deSportonoom de Atlantische oceaan over. Op zoek naar veel roem én de financiële waarheden achter de NBA en haar meest begeerde vedetten.

Miljarden business

De National Basketball Association of kortweg de NBA, onder leiding van Adam Silver, staat gekend als ‘s werelds meest prestigieuze basketbalcompetitie ter wereld, gegrondvest in Noord-Amerika. Silvers voorganger, David Stern, transformeerde de meest vooraanstaande basketbalcompetitie naar een heuse geldmachine in de voorbije 30 jaar.

33 miljard dollar, dat is de collectieve waarde van alle 30 teams in de NBA. 32,6 miljard dollar meer dan in 1984 met destijds 23 ploegen. De omzet van de totale NBA-competitie bedroeg 118 miljoen dollar voor het seizoen 1982-1983. Intussen dikte dit cijfer aan tot 4,8 miljard dollar voor de 30 teams als lid van diezelfde competitie. Een procentuele stijging van 3968 percent over 31 jaar. Een gemiddelde jaarlijkse omzetstijging van 128 percent. Dit alles onder leiding van de NBA commissaris. Thumbs up David Stern!

Wereldwijde populariteit

Naast deze ware inkomstengroei was er de voorbije 30 jaar zoveel meer te beleven binnen het Amerikaans basketbalcircuit. Waar in de jaren ’80 enkele wedstrijden later werden heruitgezonden, is het nu mogelijk om de NBA live te volgen in 215 landen. Met aanzienlijke tv-contracten tot gevolg.

Bovendien renoveerde of bouwde elk team haar eigen arena uit tot een goed uitgeruste accommodatie. Hierdoor worden de fans tegenwoordig uitermate goed bediend. Afgelopen seizoen werd maar liefst 1,3 miljard dollar uitgegeven aan de aankoop van wedstrijdtickets. Drank en voeding geconsumeerd tijdens de wedstrijd en verkochte supportersgadgets buiten beschouwing gelaten.

Gecreëerde rocksterren

De NBA-toppers worden als ware helden aanschouwd. King in eigen land, maar hun roem rijkt tot ver daarbuiten. Sterns marketingidee, gebaseerd op het individuele sterrendom, speelt hier perfect op in. Michael Jordan zette in de jaren ’90 de toon. LeBron James en Kobe Bryant namen gezwind over en zijn tegenwoordig ware Amerikaanse sterren en de grootgeldverdieners van de NBA.

Overigens speelt ook Nike gretig in op Sterns marketingidee aangezien er ook voor hen lucratieve deals te sluiten zijn. Vanaf het seizoen 2017-2018 hebben ze het recht verworven om Adidas te onttronen als shirt-sponsor van de NBA-teams. Eveneens eren ze nog steeds ’s werelds grootste basketballer aller tijden met hun exclusieve lijn ‘Jordan’. Op die manier creëren ze, door individuele sponsorcontracten, wereldwijde beroemdheden en wekken ze de interesse in het spel nog meer op. Gevolg? Steeds meer basketballers die in de voetsporen van hun helden willen treden. Nike, de NBA en de sterren zelf, een succesrijke strategische samenwerking waardoor ze uiteindelijk allemaal winnaar zijn.

Financiële slagkracht

Niet kampioensploeg Golden State Warriors of verliezend finalist Cleveland Cavaliers staan bovenaan op de financiële rankschikking, maar wel de Los Angeles Lakers. Hun operationele winst (winst uit de gewone bedrijfsoperaties, waar uitzonderlijke opbrengsten en kosten buiten beschouwing worden gelaten) bedroeg afgelopen seizoen maar liefst 104,1 miljoen dollar en daarmee waren ze met voorsprong de financieel best presterende basketbalclub.

Gebeten door de New Yorkse microben besloot deSportonoom toch om de New York Knicks onder het vergrootglas te houden. Hun waarde bedraagt immers 2,5 miljard dollar, waarmee ze de LA Lakers (2,6 miljard dollar) op de hielen volgen als meest waardevolle basketbalclub. De New York Knicks zijn eigendom van het beursgenoteerde Madison Square Garden Company (MSGC) en dat lijkt hen recentelijk een enorme boost te geven. Madison Square Garden – de thuishaven van de New York Knicks – werd in 2011 gerenoveerd voor een slordige één miljard dollar. Een beredeneerde investering, deels gefinancierd door de New York Knicks als entiteit van de MSGC, zo blijkt nu. Knicks’ omzet bedroeg afgelopen jaar maar liefst 278 miljoen dollar. Enkel uit NBA-wedstrijden. Daar mag nog een beperkt percentage bijgeteld worden uit diverse evenementen die in de Madison Square Garden georganiseerd worden, waaronder concerten van ’s werelds populairste muzikanten. Zo ook Jay-Z, aandeelhouder van die andere NBA-club in New York (lees: Brooklyn Nets). Hij nam destijds in de Madison Square Garden deels zijn videoclip op met Alicia Keys voor hun hit ‘Empire state of mind’.

Sportief gaat het de New York Knicks minder voor de wind. Afgelopen seizoen misten ze de play-off, maar in combinatie met een gerenoveerde arena, zorgde dat er toch voor dat hun EBITDA (earnings before interest, taxes, depreciation and amortization), oftewel operationele winst, 53,4 miljoen dollar bedroeg.

Conclusie

De NBA groeit jaar na jaar. Zowel op vlak van wereldwijde populariteit als op het gebied van financiële mogelijkheden. De grote tv-deals met Walt Disney (in naam van ESPN) en Time Warner, afgesloten in oktober 2014, zullen ervoor zorgen dat de NBA-franchises een enorme boost krijgen. Jaarlijks zal er maar liefst 2,66 miljard dollar worden verdeeld onder de 30 NBA-leden. Hiermee lijkt de groeimarge op financieel vlak quasi ongelimiteerd te zijn.

Bron

http://www.forbes.com/nba-valuations/


Gerelateerde items


Reacties