De invloed van investeerders uit het Midden-Oosten op de voetbalindustrie

Het Midden-Oosten krijgt te maken met een groeiend belang binnen de internationale voetbalmarkt. De opkomst van de regio is zelfs één van de meest opvallende ontwikkelingen in de sportindustrie van het afgelopen decennium. Belanghebbenden, met name in de Golfregio, hebben actief gezocht naar sportieve activa om er hun merken, interesses en ambities aan te verbinden. deSportonoom ging op zoek naar de waarheden achter de toekomst onder invloed van het Midden-Oosten.

Groeiend mondiaal belang

De betrokkenheid van het Midden-Oosten in de Europese sportmarkt is het meest zichtbaar in het voetbal. Enkele acties die vanuit het Midden-Oosten reeds ondernomen zijn, hebben betrekking op het verwerven van clubeigendom, de uitzendrechten en het optreden van Qatar als gastland voor het WK 2022.

De bekendheid van het Midden-Oosten – op basis van sponsors in het voetbal – is drastisch geëvolueerd. Het eerste sponsorcontract dat bekend werd voor het grote publiek begon in het seizoen 2001-2002, toen Fly Emirates (VAE Emirates Airline) de shirtsponsor werd van Chelsea FC. Het decennium daaropvolgend was er een opmerkelijke toename in zowel de breedte (aantal) als de omvang (bedrag) van de partnerschappen uit het Midden-Oosten met het Europese voetbal. In het seizoen 2013-2014 hadden vijf van de acht rijkste (in termen van inkomsten) voetbalclubs een organisatie uit de Golfregio op hun voetbalshirt staan. Recente aanwinsten in de uitbreiding van deze ondernemingen zijn roemrijke clubs als AC Milan, Hamburger SV en SL Benfica.

Eind 2014 werd één van de meest waardevolle samenwerkingsverbanden aangekondigd tussen een Europese topclub en een investeringspartner uit het Midden-Oosten. Abu Dhabi International Petroleum Investment Company (IPIC) zal een lange termijn strategische samenwerking aangaan met Real Madrid. Verwacht wordt dat deze coöperatie wereldwijde successen zal bevorderen, zowel op het veld voor Real Madrid als naast het veld voor IPIC. Er wordt eveneens verwacht dat deze sponsoring garant zal staan voor een heropfrissing van het Santiago Barnabéu-stadion.

Financiële slagkracht voor voetbalclubs

Enkele voorbeelden tonen aan dat het de partners uit het Midden-Oosten menens is. Er heerst een soort cultuur waar men steeds meer aanzien wilt bekomen. De motivatie om wereldwijde invloed te verwerven, is logischerwijs het best mogelijk in een sport die globaal genomen het populairst is.

Recentelijk heeft het belang van sport binnen het business model van enkele investeerders uit het Midden-Oosten ook zijn weerslag op minder ontwikkelde voetbalmarkten. In de afgelopen twee jaren hebben zowel Emirates als Etihad Airways de Amerikaanse voetbalmarkt betreden. Hun merk is zichtbaar op de voetbalshirts van New York Cosmos en New York City FC, spelend in de Major League Soccer (MLS). Uiteraard is dit ook deels de reden waarom bekende voetbalnamen zoals Pirlo, Lampard, Villa en Gerrard in de Amerikaanse competitie te bewonderen zijn.

In de Europese competities gaan ondernemingen uit het Midden-Oosten zowaar nog verder. Qatar Sports Investments investeerde zowel in het personeel als de infrastructuur van Paris Saint-Germain waardoor de inkomsten van PSG zijn vervijfvoudigd. Bijkomend werden drie Ligue 1-titels in de prijzenkast bijgezet en kreeg ook het Parc des Princes-stadion een flinke heropfrissing.

Ook Abu Dhabi United Group (ADUG), eigenaar van Manchester City, heeft de recente groei van Man City vergemakkelijkt, zowel op nationaal als internationaal niveau. In 2014 opende de club zijn City Football Academy waardoor het haar faciliteiten zowel op de club zelf als voor de omringende gemeenschap (d.i. het oosten van Manchester) kon verbeteren. Op internationaal vlak werd de City Football Group opgericht, een overkoepelende organisatie die instaat voor de sportinvesteringen van ADUG. In dit kader kunnen we de samenwerking tussen Manchester City en New York City FC begrijpen. Eveneens de overname van Melbourne City FC in Australië en investeringen in Yokohama F. Marinos in Japan zijn hier het gevolg van.

Broadcasting voordelen

Investeerders uit het Midden-Oosten zoeken continu naar aantrekkelijke opportuniteiten. Naast het sponsoren van voetbalclubs proberen ze zelfs om het voetbal an sich nog populairder te maken.

Om dit te bewerkstelligen, werd het tv-kanaal beIN Sports in 2012 gelanceerd. Een nieuw merk onder hoede van de beIN Media Group (vooreerst: Al Jazeera Sport Group) met hun hoofdkwartier in Qatar. beIN Sports is momenteel bezig om zijn voet te zetten in een toenemend aantal landen, zowel binnen als buiten Europa. De onderhandelingen van tv-rechten in het internationale voetbalcircuit zullen daardoor in de toekomst steeds waardevoller worden.

Met deze sportzenders ondersteunen ze het voetbal en creëren ze bijkomende financiering voor het topvoetbal. Met hun broadcasting-opportuniteiten hebben investeerders uit het Midden-Oosten een relatief recent hoofdstuk aangesneden waar nog plaats is voor een grote groeimarge. Hun ambitie is dan ook om een vaste waarde te blijven binnen het voetballandschap. De organisatie van het WK 2022 in Qatar is daar, al dan niet wegens fraude, een specifieke actie van. Zo hopen ze in het Midden-Oosten dat de betrokkenheid bij de mondiale elite van het voetbal ook lokale voordelen zal opleveren, zoals een versterking van de binnenlandse competitie.

Mening deSportonoom

Een slimme strategie werkt. Investeerders uit het Midden-Oosten proberen de voetbalindustrie via sponsoring te bespelen en via tv-kanalen zodoende nog populairder te maken. Gevolg is dat er met buitengewone bedragen in het voetbal gegoocheld wordt, maar dat is een economische materie van ‘vraag en aanbod’. In dat opzicht kunnen we de transfer van Kevin De Bruyne (lees opinie: De wetten van de transfermarkt) en zijn financiële voordelen beter plaatsen. Eveneens zien we dat er vaak meerdere partijen een voordeel uit halen: de investeerders, de clubs en de spelers zelf.

Bron: Deloitte Sports Business Group


Gerelateerde items


Reacties