Veldrijden stijgt in populariteit en hegemonie

Tijdens de kerstperiode – waarin de gemiddelde Vlaming voor de buis zit om haar lievelingssport op televisie te volgen – ging deSportonoom op onderzoek naar de financiële kant van het veldrijden. Nu blijkt dat sponsors steeds meer de weg vinden naar de cyclocross, krijgt het wegwielrennen het steeds moeilijker. Met nu zondag het BK veldrijden voor de deur, schieten we met scherp: zou het kunnen dat de cyclocross het wielrennen kannibaliseert of leven beide sporten langsheen door?

Uitzendrechten en sponsoring

Hoewel het algemeen bekend is dat de openbare omroep bespaart, onder andere op sport, ontsnapt de cyclocross er toch gedeeltelijk aan. Met haar rechtstreekse veldrituitzendingen bezit de VRT nog steeds een groot deel van de uitzendrechten van de Superprestige, UCI wereldbeker en Bpost bank trofee. Ook het BK 2016 zal dit jaar live op Sporza te volgen zijn. De andere speler, Telenet Play Sports, zendt de overige wedstrijden uit.

De voorbije jaren werd duidelijk dat het veldritaanbod op tv toenam en aldus stegen ook de kijkcijfers en zelfs toeschouwersaantallen ter plaatse. Dit had tot gevolg dat sponsors er een ideale gelegenheid inzagen om publiciteit te trekken van het grote publiek. Ondertussen tellen we diverse professionele en goed georganiseerde veldritteams. Verzekeraar Fidea, nu beter bekend als cosponsor van Telenet, was een pionier in de professionalisering van veldritsponsoring. Ook Crelan en BKCP zijn of waren jarenlang verheugd om op de diensten van respectievelijk Sven Nijs en Niels Albert (nu Mathieu Van der Poel) te kunnen teren. Sunweb en Napoleon Games hebben dan weer Kevin Pauwels in hun rangen lopen. Timmy Simons, ex-Rode Duivel en speler van Club Brugge, sponsort met zijn onderneming Vastgoedservice de ploeg van opkomend talent Wout Van Aert. Om maar aan te geven dat het drummen is voor een plaats op de trui van een veldritploeg.

Naamsponsoring van een topteam in het veldrijden wordt geraamd tussen jaarlijks 500.000 en 800.000 euro. Hiervoor heb je garantie op één uur prominente exposure op de nationale televisie, waar enkele honderdduizenden tv-kijkers live naar kijken. Dit staat in schril contrast met de sommen in het wegwielrennen. Voor hetzelfde geld in het wegwielrennen bent u slechts de vierde of vijfde sponsor van een topteam. Telenet is hier het ideale voorbeeld van. Zij lieten in 2014 hun sponsoring voor het wegwielrennen (als vierde sponsor achter het Lotto Belisol team) links liggen, en richtten hen op naamsponsoring en kleinschalige promo-acties in de cyclocross.

Wedstrijdorganisatoren

Als het op de organisatie van een veldrit aankomt, staan sponsors en steden in de rij. Met minder middelen en een kleiner budget dan voor het wegwielrennen, is het mogelijk om alsnog een koers in eigen stad te beleven. De Polderscross in Kruibeke (A-cross), bijvoorbeeld, kon meer dan 10.000 toeschouwers op de been brengen. Daarnaast brachten ze ook alle VIP-pakketten aan de man. Een sterk staaltje van organisatietalent, zeker als je weet dat deze veldrit enkel op TV Oost uitgezonden wordt. Enkele jaren geleden kwam de wegrit “Omloop van de Vlaamse Scheldeboorden” nog aan in Kruibeke, maar deze is ondertussen opgedoekt aangezien aan het budget van 100.000 euro niet meer voldaan kon worden. Duidelijk is ook dat citymarketing een rol speelt. Iedere stad droomt er tegenwoordig van om een veldrit te (laten) organiseren waar duizenden toeschouwers op afkomen en enkele honderdduizenden supporters live op televisie naar kijken.

Het wordt een uitdagende oefening om alle (potentiële) sponsoren te bedienen. Dranghekken worden gebruikt om de zichtbaarheid van sponsors te verhogen en na de aankomst is er steeds een sponsormuur aanwezig tijdens het interview van de protagonisten van de dag. De Bpost bank zet slim in op naamsponsoring van de gelijknamige trofee en innovaties als een tijdsklassement. De vorige trofee werd dan weer genoemd naar de Gazet van Antwerpen. Daarnaast zijn er verschillende hoofdpartners die mee instaan voor de organisatie en zo naamsbekendheid verwerven.

Sportmanagementgroep Golazo bezit ondertussen ongeveer de helft van de veldritten en heeft voor de concurrerende zenders, sponsors en fans diverse innovaties met succes ingevoerd. Het crosscircus zal op hoog niveau blijven draaien omdat de organisatoren de métier beheersen van het verder aanboren van inkomsten uit sponsoring, vip en ticketing.

deSportonoom ziet…

dat het veldrijden wel degelijk invloed heeft op het wegwielrennen. Zowel sponsors als supporters durven de stap van het wegwielrennen naar de cyclocross te maken. Telenet, bijvoorbeeld, was in 2013 nog sponsor van het Lotto Belisol team, maar maakte de overstap naar het veldrijden als cosponsor van Fidea. Het wielrennen verliest dus niet alleen actuele maar ook potentiële sponsors aan de cross. Vaak heeft doping in het wegwielrennen hier een sterke invloed op. deSportonoom schreef er al eens eerder over (Lees ook: http://www.desportonoom.be/2015/08/het-financieel-kader-van-de-tour-de-france-en-haar-na-tour-criteriums/).

Het economisch businessmodel van de cyclocross is sterk, mede omdat een veldrit makkelijker te organiseren valt dan een wegrit. Toch maken we graag de opmerking dat het voornamelijk actieve ondernemingen op de Vlaamse of Belgische markt betreft die het veldrijden op de één of de andere manier sponsoren. Multinationals zoeken in de meeste gevallen nog steeds hun weg om via het wegwielrennen publiciteit te vergaren.

Uiteindelijk draait het voor alle bedrijven om het rendement op hun investeringen. En laat nu net die return on investment voor bedrijven actief op de Vlaamse markt het hoogst liggen in het veldrijden.


Gerelateerde items


Reacties